Freelance Business Day in hartje Brussel

freelance day brussel copywriting Séverine de ryck

 

 

 

 

Op zaterdag 14 april won ik dankzij Anouk Meier van Ampersand Copy een ticket voor de Freelance Business Day in Brussel. Met Rich Writings ben ik maar een ini-mini kleine zelfstandige in bijberoep, maar ik greep deze kans met beide handen om vanalles bij te leren!

BEcentral brussel freelanceday copywriting
(c) becentral

De locatie – becentral

Freelance Business day ging door in becentral, een meeting- en workshopruimte in hartje Brussel, in het gebouw van het Centraal Station. Centraler kan niet, en toch moest ik even zoeken vooraleer ik het vond. Ik parkeerde in de Albertina-parking en moest (in principe) maar de straat oversteken om in becentral te arriveren.

#freelancebxl

love what you do copywriter freelance day brussels

 

 

 

 

Het programma van de Freelance Business Day bestond uit lezingen van sprekers uit verschillende domeinen die nuttig zijn voor freelancers of zelfstandigen. Je dient immers niet enkel je product of dienst te verkopen, maar je moet ook de financiële kant van je zaak in het oog – én gezond – houden. Als niemand weet wie je bent zal je niet veel klanten aantrekken, dus ook je marketing en branding zijn van cruciaal belang. Ik koos er voor om vanaf 14u30 mee te volgen, zodat ik de sprekers zag die voor mij interessant en relevant konden zijn.

En the speakers are…

De volledige lijst met sprekers vind je op de website van Freelance Business day. Ik geef je de 5 sprekers die voor mij het meest interessant waren.

1) Isabelle Verhelst – Expert profitability: welke prijs mag ik vragen aan mijn klant?

Één van de moeilijkste vragen als starter met een kleine business vind ik nog altijd prijszetting. Hoeveel geld mag je vragen aan je klant in ruil voor je geleverde arbeid, je product of dienst? Wat Isabelle ons leerde was: bepaal je prijs niet aan de hand van de uren die je er aan gespendeerd hebt. Factureer wél de ‘waarde’ die je gecreëerd hebt voor je klant. “Let your client pay for Hawaï, not for the plane that got you there.”

egebex xavier corman copywriting freelancebusinessday brussels
Je eerste investeerders: Family, Friends and Fools
2) Xavier Corman – Edebex: hoe behoud ik genoeg cash flow in mijn bedrijf? 

Edebex is een type firma waarvan ik niet eens wist dat ze bestond, Edebex doet aan ‘factoring’.  Stel: je verstuurt een factuur naar een klant. Bij sommige bedrijven gaan betalingen niet al te snel, en het kan goed zijn dat je een tijdje op je geld moet wachten. Tijd die je niet hebt, want jij moet je maandelijkse kosten en eventueel personeel wel blijven betalen. Dan kan je je factuur ‘verkopen’ aan Edebex. Zij betalen jou, en je klant betaalt later aan Edebex. Zo blijft jouw cash flow optimaal en hang je niet af van de wispelturigheid van je klanten. Een geniaal concept!

freelance business day be central brussels copywriting

3) Hans van Gent – The Oval Office

Hans van Gent vond ik de interessantste spreker van de dag. Hij jaagde er in een sneltempo 71 slides door over Content Marketing, op een vlotte en grappige manier. Omdat ik al veel wist van wat hij vertelde, kon ik focussen op de nieuwigheden.

  • Ik gebruikte nog steeds geen Evernote omdat ik niet het gevoel had dat ik het nodig had. Nu ik weet dat je ook met één druk op de knop url’s kan opslaan, zal ik toch overstag gaan! Als ik nu een online artikel later nog eens wil herlezen, mail ik dat door naar mezelf: hoe lame is dat eigenlijk 🙂
  • HARO: ‘help a reporter out’. Journalisten hebben een vraag of probleem en je kan je aanmelden als expert om hun vraag op te lossen, waarbij ze ook jouw naam vermelden
  • Buzzsumo: je ziet wie de interessantste online shares heeft gedaan. Als je zelf ook over een bepaald onderwerp geschreven hebt op je blog of website, kan je deze mensen contacteren en vragen of ze jouw blogpost ook willen sharen. Win win!
  • Hans had het ook over de grote meerwaarde van gastbloggers: het is de zoveelste keer dat ik dit hoor, dus misschien ga ik er binnenkort wel eens aan beginnen.

freelance business day brussels becentral copywriting aurelie peters

 

 

 

 

 

 

 

 

4) Aurélie Peters – Adgrafics : Branding en Design 

Aurélie zag er nog zeer jong uit, maar ze heeft al enige tijd haar eigen grafische studio Adgrafics, met personeel en al. Haar belangrijkste boodschappen waren de volgende:

  • Wees consequent in wat je uitdraagt, hoe je je gedraagt en wat je vertelt, zelfs aan je familieleden. De kracht van netwerken en ‘mond-aan-mond’ reclame is nog steeds heel groot.
  • Stel je business voor als een positief verhaal. Ook als het freelancen in het begin nog niet vlotjes gaat, doe dan alsof: vertel aan je familie en vrienden dat het wél op rolletjes loopt. Fake it till you make it! Ik zag dat enkele mensen in de zaal hier niet helemaal mee akkoord waren, maar ik begreep Aurélie haar standpunt wel. Authenticiteit en ‘echt zijn’ is superbelangrijk, maar om in het begin geloofwaardigheid op te bouwen, mag je gerust tijdelijk een toneeltje opvoeren.

mike louagie fotograaf freelance business day

 

 

5) Mike Louagie : een persoonlijk verhaal over schepen en schrijven

De afsluiter was er één om in te kaderen. Mike Louagie is een fotograaf in de scheepssector. Doordat ik zelf ook in die business zit, begreep ik al snel wat hij allemaal doet. Mike heeft al verschillende watertjes (bijna letterlijk) doorzwommen en een zeer indrukwekkende carrière opgebouwd in de ferry- en cruisesector. Hij werd zelfstandige in een ver verleden, communiceerde per fax in plaats van per e-mail en nog niet iedereen dacht dat hij een fotograaf was omdat hij de nieuwste iPhone had gekocht.

  • Toevalligheden waren doorslaggevend voor de grote stappen in zijn carrière: hij was op het juiste moment op de juiste plaats.
  • Hij vertelde over tegenslag tijdens de economische crisis, en hoe hij door zijn netwerk weer uit dat dal(letje) wist te kruipen. Hij paste zich aan aan de veranderde omstandigheden, ging meer schrijven dan fotograferen, en was weer gelanceerd.
  • Mike gaf toe dat hij vroeger nooit voldoende begeleiding heeft gekregen op vlak van marketing, communicatie, financieel beleid en psychologie. Alles wat we eerder op de dag hadden zien passeren, is dus echt nuttig voor een startende zelfstandige. Vandaag zijn die kanalen en de middelen er wél, gebruik ze!
Network -work -work -work

Deze laatste successtory liet niemand onberoerd en liet ons met een goed gevoel naar huis/de afterdrink gaan. En daar kwam ik toch wel een oude bekende tegen zeker, van 9 jaar geleden op reis in New York. Netwerken en persoonlijk contact is in deze hele online-gestuurde wereld nog steeds zéér belangrijk. Gebruik alle troeven die je hebt om er optimaal gebruik van te maken!

Liefs,

SVRine

x x x

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.