Een gezonde levensstijl, hoe begin je daar eigenlijk aan?

gezonde levensstijl darmen keto hormonen
Datenight met zelfgemaakte bloemkoolpizza

Wie me volgt op Instagram, heeft het al een tijdje door. De laatste weken is mijn manier van eten compleet veranderd. Ik ben op zoek naar een gezonde levensstijl waar mijn lijf en hoofd zich goed bij voelt.

Toen ik in februari het resultaat van mijn intolerantie-test ontving, was ik in shock en wou ik er alles aan doen om terug gezond te worden. Ik zou langsgaan bij een diëtiste uit de buurt, maar door corona heb ik haar nooit gesproken. Ik begon dus op eigen houtje mijn levensstijl aan te passen, en besloot een online health coach onder de arm/op mijn scherm te nemen. Daar is niets dodgy aan, dat is een echte en toffe madam met wie ik elke week zal praten. Tegelijk zag ik in dat er heel wat onduidelijke informatie de ronde doet over gezondheid. Sommige tips (bv. ‘eet veel fruit!’) zijn voor de ene persoon een goed idee, maar bij de andere heeft het een negatief effect. En sommige zaken lijken voor de één misschien duidelijk, terwijl ze voor mij veel te vaag zijn. Ik heb duidelijke doelen nodig, en dus ook duidelijke instructies. Enkele voorbeeldjes:

1. Als je ‘gevarieerd’ eet, blijf je gezond

Wat betekent dat, gevarieerd eten? Ik begrijp dat als een keer vlees, een keer vis, een keer vegetarisch. Maar ik stond er niet bij stil dat elke dag lactosevrije yoghurt met havermout en zonnebloempitten eten, totaal geen toonbeeld van variatie was. Ook door mijn fascinatie voor de ‘gezonde’ courgette-feta-tomaat gerechten van Pascale Naessens, at ik eigenlijk niet heel gevarieerd. Maar niemand die me dat zei, tot ik zwart op wit zag dat ik intolerant ben aan zuivel, zonnebloempitten en courgette.

asperges met zalm vlaamse klassieker
Asperges à la flamande met zalm. Een gezonde klassieker!

2. Je moet ‘veel’ water drinken

De ene bron zegt dat je 1,5 liter per dag moet drinken bovenop het vocht dat je opneemt door je voeding. De andere zegt 2 liter. Sinds kort weet ik dat je dagelijks 30 centiliter per kilogram lichaamsgewicht zou moeten drinken. Reken maar uit. Het is dus voor iedereen anders, en 2 liter is zelfs niet voldoende voor mij.

3. Bewegen is nodig

Zitten is inderdaad het nieuwe roken. Wandelen en trappen lopen is goed. Maar om echt resultaat te behalen, heb je meer nodig. Hoe intensief moet dat dan zijn? Moet je gaan Start to runnen richting 10 miles, of toch niet? Blijkt dat krachttraining de vorm van sport is die het meeste invloed heeft op je vetverbranding en gezondheid. Binnenkort kan ik jullie er meer over vertellen.

krachttraining buikspieroefeningen gezonde levensstijl
Buiten sporten is nog eens zo leuk!

4. Buikvet is dodelijk

Dat buikvet niet gezond is, wist ik al langer. Mijn buik is al lang niet meer echt plat, maar vermits ik geen bierton of gigantische zwemband heb, maakte ik me niet echt zorgen. Tot ik nu leerde dat de maximale gezonde buikomtrek voor een vrouw 80 centimeter is. Ik geloofde mijn ogen niet, want (haalt lintmeter erbij) ik blijk er vér boven te zitten. Zelfs nu ik enkele kilo’s ben afgevallen, maakt het geen verschil. Mijn doel voor de komende maanden: buikvet verbranden!

Conclusie

De manier hoe je lichaam omgaat met vet en verbranding, hangt heel erg af van je hormonen, en ALLES start in je darmen. Darmen zijn je tweede brein, ze zijn verbonden met al de slijmvliezen in je lichaam. Daar gaan we de komende twee maanden dus grote kuis houden. Ik was zelf al goed bezig, en nu ik een coach achter m’n veren heb, zal het enkel nog beter gaan!

Als je meer vragen hebt over hoe ik het aanpak, laat het me weten.

I keep you posted over de vooruitgang!

Liefs,

SVRine

x x x

Vond je dit een leuke post? Laat het me weten! :-)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.